Аналітика грального бізнесу в Україні до заборони 2009 року

Аналітика грального бізнесу в Україні до заборони 2009 року
09.09.2019

До того як у 2009 році набрав чинності закон «Про заборону грального бізнесу в Україні», азартний ринок у країні розвивався дуже динамічно. Протягом 2005-2008 років його загальний обсяг показав зростання практично втричі: з €246 млн до €967 млн. Що ж відбувалося на українському гральному ринку в цей період і яка ситуація сьогодні?

Минуло десять років із моменту накладення заборони на гральний ринок в Україні. Закон був прийнятий швидко: процес відбувався відразу після пожежі в залі ігрових автоматів у Дніпропетровську, де загинули люди, тому ініціативу підтримала більшість депутатів. До цього часу в країні офіційно діяло 10 000 гральних закладів, де були працевлаштовані десятки тисяч осіб.

Згідно з аналітикою німецької компанії GIZ, прибуток грального ринку України до початку дії заборони розподілявся так:

Крім того, переваги від грального ринку отримувала й держава у вигляді вливань до бюджету за патенти на азартну діяльність:

  • €79 млн – у 2006 році;
  • €85 млн – у 2007 році;
  • €88 млн – у 2008 році;
  • €10 млн – у 2009 році.

З прийняттям жорсткого закону, який повністю забороняє азартну діяльність, легальний гемблінг-ринок у країні був заморожений. Власникам гральних закладів загрожував штраф у розмірі 8000 прожиткових мінімумів і конфіскація обладнання. Але десятки тисяч ігрових автоматів однаково продовжували діяти, перейшовши на напівлегальний режим. Відхід у тінь призвів до того, що держава втратила більшу частину вливань до бюджету, а тисячі людей позбулися бізнесу й роботи.

Ринок після заборони 2009 року

Протягом п’яти років після заборони багато гральних компаній переорієнтувалися на ринок лотерей, який продовжував функціонувати. Велика частина контор за типом дуже схожа на зали гральних автоматів або ж точки прийому ставок на спорт. За даними Міністерства фінансів України, у 2013 році 80% ставок у всіх лотереях припадало саме на «напівлегальний» сектор.

У відсотковому співвідношенні вони розподіляються так:

Легальний ринок лотерей згодом став невигідним для ведення бізнесу через високі податкові ставки. Для порівняння: у 2014 році загальний обсяг прибутку в цій сфері становив 12,5 млрд гривень, а податкові відрахування досягли 320 млн. Уже у 2016 році, після посилення податкових вимог, обсяг впав до 803 млн гривень, а відрахування в бюджет України становили всього 64 млн. Процес отримання ліцензії на проведення лотерейної діяльності так до кінця й не врегульований Міністерством фінансів, а це призводить до монополізації ринку, розвитку корупції та занурення бізнесу в ще глибшу тінь.

Держава монополізувала ринок лотерей із прийняттям закону «Про державні лотереї в Україні» (від 2012 року). Приватні бізнесмени з цього часу не можуть бути допущені до подібного виду діяльності, а отримати держліцензію можна за суму, розмір якої встановлює Кабінет міністрів України.

Колишній міністр фінансів Олександр Данилюк зазначав, що державний бюджет унаслідок «напівлегальності» цього ринку втрачає 5 млрд гривень щороку. Подібна ситуація свідчить про те, що державі необхідно якісно реформувати гральну галузь.

Регулювання азартного бізнесу в країнах ЄС

За офіційними даними Європейської комісії, дохід світового азартного ринку у 2010 році становив €275 млрд, із них країнам Європи належить €80 млрд (29%). У 2015 році гральний ринок ЄС зріс до €91,6 млрд, де 14,2% доходу належить онлайн-сектору, а 85,8% становить офлайн-ринок.

За частками грального ринку ЄС валовий дохід розподілений так: букмекерство – 33%, покер і казино – 22 і 21%, державні лотереї – лише 11% ринку. У різних європейських країнах діють різні законодавчі норми, згідно з якими, крім податку з обігу ставок, державі сплачуються такі відрахування:

  • ПДВ – 20-23%;
  • податок на прибуток – 19-33%;
  • податок на виграші.

У країнах, де гральна галузь легалізована та якісно врегульована, держава отримує від цього істотну податкову вигоду. Якщо азартний бізнес працює в тіньовому секторі, потенційні переваги від нього повністю втрачаються. Як приклад візьмемо грузинський ринок, де тільки за перші шість місяців поточного року податкові відрахування з ігрових апаратів у казну Тбілісі становили $11,9 млн.

Переваги легалізації грального бізнесу в Україні

Легалізувати азартний бізнес в Україні та вивести з тіні вже наявні компанії може бути вигідно для держави через:

  • збільшення надходжень до бюджету;
  • зменшення обігу в тіньовому секторі та рівня корупції;
  • можливість офіційно боротися з лудоманією та пропагувати принципи відповідальної гри;
  • появу нових робочих місць;
  • залучення іноземного капіталу.

Потенційні вигоди можливо отримати лише за умови грамотного регулювання азартної галузі на рівні законодавства й адекватних податкових ставок, які дадуть можливість розвиватися не тільки компаніям-монополістам, а й середньому бізнесу.

Підпишіться, щоб отримувати новини