Інтелектуальна власність у гемблінгу: як захистити свої права

Інтелектуальна власність у гемблінгу: як захистити свої права
01.07.2019

Сьогодні десятки компаній у всьому світі займаються створенням софту й різних технічних рішень для гемблінг-індустрії. Щоб захистити свою інтелектуальну власність від незаконного використання, вони реєструють товарні знаки й авторські права, а також оформляють відповідні патенти.

Які основні аспекти інтелектуальної власності? Які об’єкти у сфері геймінгу можна захистити авторським правом і на які розробки дають патенти? Про все це – далі в статті.

Інтелектуальна власність: загальне поняття

Інтелектуальна власність – це результати інтелектуальної діяльності людини, які охороняються законом. Іншими словами, це нематеріальні цінності, які людина і/або група людей створили за допомогою розуму.

До об’єктів права інтелектуальної власності належать:

  • літературні, художні, драматичні, хореографічні, музичні, аудіовізуальні твори;
  • комп’ютерні програми;
  • фонограми, відеограми, програми організацій мовлення;
  • різні винаходи;
  • корисні моделі та промислові зразки;
  • комерційні назви;
  • торгові марки;
  • географічні позначки;
  • наукові відкриття;
  • раціоналізаторські пропозиції;
  • сорти рослин, породи тварин;
  • комерційні таємниці тощо.

Розрізняють два види інтелектуальних прав: майнові й немайнові.

Майнові права. За ними творець об’єкта інтелектуальної власності (наприклад, онлайн-гри) має право використовувати його, дозволяти або забороняти його експлуатацію іншими особами.

Наприклад, компанія або людина, яка розробила азартну гру, може видати зацікавленій компанії ліцензію на її застосування. Стороння особа має виплачувати правовласнику грошову винагороду за використання об’єктів інтелектуальної власності. Це може бути фіксована сума або відсоток від доходу.

Особисті немайнові права належать автору об’єкта інтелектуальної власності або замовнику (якщо це передбачено в договорі на створення продукту). Вони не можуть передаватися третім особам.

Автор об’єкта інтелектуальної власності – це первинний суб’єкт, якому належить авторське право на той чи інший об’єкт. Отримуючи патент на свій винахід, свідоцтво про реєстрацію товарного знака та/або авторських прав на твір, правовласник захищає свою розробку від копіювання та використання іншими особами.

Основні аспекти інтелектуальної
власності в геймінгу

У геймінг-індустрії об’єктами, які можна захистити інтелектуальним правом, є:

  • різні технічні рішення (винаходи, корисні моделі);
  • елементи гри: вихідний код програми, графіка, музичний супровід, назва, сценарій, персонажі;
  • нові функціональні елементи в інтерфейсі;
  • назви тощо.

Авторські права

Авторські права на той чи інший твір діють із моменту створення об’єкта інтелектуальної власності. Їхня реєстрація в Україні не обов’язкова, однак вона дає такі переваги:

  • творець об’єкта юридично фіксує право свого авторства й отримує можливість ним розпоряджатися;
  • в суперечливих моментах правовласнику не потрібно доводити своє авторство;
  • дає змогу укладати ліцензійні угоди про передачу авторських прав або продати право власності. Завдяки цьому можна примножувати свій капітал.

У кожній країні реєстрацією авторських прав займаються окремі відомства. В Україні цю процедуру виконує Укрпатент.

Заява на реєстрацію авторського права розглядається тільки за наявності матеріальної форми того чи іншого твору. Іншими словами, автор софту для онлайн-казино повинен надати у відомство, котре видає свідоцтво, готове ПЗ.

Щодо створення азартних ігор, то авторськими правами можна захистити зображення персонажів, сценарій, музику, різні графічні елементи, шрифти, шпалери тощо.

Ще можна зареєструвати вихідний код комп’ютерної гри. Однак експерти стверджують: ця процедура не завжди потрібна, оскільки будь-які зміни, внесені в оформлення коду продукту, роблять його абсолютно новою програмою, що вимагає отримання нового авторського свідоцтва.

Товарні знаки

Товарні знаки – це позначення, які застосовують для індивідуалізації товарів або послуг. Їх використовують, щоб відрізняти продукти й рішення різних компаній. Ними можуть бути окремі слова, власні імена, літери, цифри, кольори тощо.

В індустрії геймінгу як товарні знаки можна зареєструвати:

  • назва гри;
  • імена персонажів;
  • зображення персонажів, унікальних елементів гри тощо.

Наприклад, назва комп’ютерної гри The Sims і зелений кристал, що з’являється над головами її персонажів, зареєстровані як окремі товарні знаки.

Щоб товарний знак був зареєстрований, він повинен бути унікальним (володіти чіткими відмінностями). Документ про його реєстрацію діє тільки на території тієї країни, де був виданий. Іншими словами, якщо ви зареєстрували назву ігри як товарний знак в Україні, то тільки в межах цієї держави кожен, хто використовує його без відповідного дозволу, порушить ваші права. Якщо ж назвою скористаються, наприклад, у США, де ви не отримували авторського свідоцтва, то ви не зможете звинуватити кого-небудь у недобросовісному використанні знака.

Патенти

Патент – це документ, який підтверджує право людини на розробку винаходу або корисної моделі. У геймінг-індустрії гру можна запатентувати як винахід або корисну модель.

Для отримання патенту на винахід створений продукт має бути:

  • унікальним. Аналогічного пристрою не повинно існувати у всьому світі;
  • володіти винахідницьким рівнем. Це означає, що розробка не повинна бути очевидною для фахівців із відповідної галузі знань;
  • промислово придатним.

Щоб оформити патент на корисну модель, продукт повинен бути новим і промислово придатним.

Крім того, завдяки патентуванню можна захистити графічні елементи ігри (зовнішній вигляд). Для цього їх потрібно зареєструвати як промислові зразки.

Варто враховувати, що вихід на ринок без патенту на новий продукт може призвести до того, що конкуренти скористаються вашою ідеєю, створять точну копію винаходу й першими оформлять документ, що підтверджує право творця на розробку.

Інтелектуальна власність у
сфері ставок на спорт

У сфері беттінгу питання інтелектуальної власності з’являється тоді, коли мова йде про спортивну статистику, яку використовують букмекери.

У США у 2018 році Верховний суд скасував заборону на організацію діяльності з приймання ставок на спорт. Тоді професійні спортивні ліги (NBA і MLB) виступили за введення в країні «збору за непідкупність». Йдеться про відрахування на їхню користь 1% зі всіх ставок, які проводитимуться в зазначених лігах.

Автори ініціативи заявляли, що вони мають право інтелектуальної власності на спортивну статистику. Унаслідок цього вони хочуть отримувати ліцензійний збір за її використання букмекерськими конторами.

Однак експерти стверджують, що в розглянутому питанні професійним лігам не вистачає основоположних прав інтелектуальної власності на статистичні дані. Вони володіють авторськими правами на свій контент, логотипи, назви тощо. Однак букмекери під час організації ставок на спорт не використовували б подібні об’єкти інтелектуальної власності. Для здійснення своєї діяльності вони застосовували б тільки статистику, яка ґрунтується на результатах ігор.

Відповідальність за порушення
інтелектуальних прав

В Україні особисті немайнові та майнові права суб’єктів авторського права захищені місцевим законодавством. Правовласник може звернутися до суду і вимагати, щоб порушник відшкодував йому моральну шкоду, виплатив компенсацію, видалив піратські зразки ігор та перестав їх зберігати і/або поширювати.

Підпишіться, щоб отримувати новини