«Ми як організація, що об’єднує бізнес, також плануємо проводити дослідження ринку…» – глава Гемблінг-асоціації України Вікторія Закревська

Відбувся випуск нового епізоду подкасту «Інсайдер UGW». Його гостею стала глава Гемблінг-асоціації України Вікторія Закревська. Інтерв’ю з експерткою провів незмінний ведучий, бренд-амбасадор Ukrainian Gaming Week 2021 Лаврентій Губін.
У новій серії подкасту Вікторія розповіла про соціологічні дослідження грального ринку, які планує проводити очолювана нею асоціація, й уточнила, які організації займатимуться виконанням цієї роботи. Також експертка пояснила, для яких цілей зараз важливо вивчати гемблінг-галузь і чому це має велику вагу, зокрема, і для держави.
Докладно про ініціативи Гемблінг-асоціації України читайте далі в інтерв’ю.
Інтерв’юер: Лаврентій Губін (Л. Г.)
Респондент: Вікторія Закревська (В. З.)
Л. Г.: Розкажіть коротко, які соціологічні дослідження планує проводити асоціація?
В. З.: Одна з наших цілей – сприяти появі максимальної кількості виваженої інформації про ринок, зокрема про ставлення населення до феномену азартних ігор чи до такої вже на сьогодні сфери економічної діяльності, а не феномену. І тому соціологічні дослідження – одне з таких завдань, якому ми як організація, яка об’єднує експертів і фізичних осіб у цій галузі, плануємо ставити межі та яке хотіли б проводити регулярно.
Для чого вони потрібні? Передусім варто сказати, що взагалі це завдання держави – відстежувати, як населення ставиться до тієї чи іншої реформи, тим паче якщо вона, можливо, була не найпопулярнішою, як у цьому випадку. Але ми маємо виходити з реальності, яка полягає в тому, що держава й так узяла на себе ініціативу і, напевно, уже розплатилася якимось електоральним рейтингом, пов’язаним із тим, що такій непопулярній і демонізованій сфері вирішили на законодавчому рівні дати можливість розвиватися в легальному полі.
Ба більше, зараз ми перебуваємо в стані пандемії та дуже серйозного економічного спаду, тому очікувати, що держава займеться ще й соціологічними дослідженнями щодо азартних ігор, – можна дуже довго.
Тому ми в UGC-GAU хотіли б узяти на себе ініціативу в цьому питанні та долучити до неї легальних операторів, з якими ми зараз ще перебуваємо в стані переговорів, але вже знаємо, що велика їхня кількість має намір приєднатися до нашої ініціативи. І, відповідно, дослідження можуть бути можливими, бо це не така дешева річ, тим паче, якщо їх проводити регулярно.
У нашому розумінні ми разом з операторами та членами UGC обговорюватимемо ті технологічні межі, нюанси, які ми хотіли б висвітлити в цих дослідженнях, а замовлятимемо їх у відомих в Україні соціологічних служб на умовах тендеру.
Ми думаємо, що це хороший, правильний крок – віддавати дослідження соціологічним службам, – з багатьох причин. Передусім вони займаються цією роботою системно та визнані з-поміж колег у країні та за кордоном.
Але є ще одна причина, можливо, не зовсім очевидна. Вона полягає в тому, що соціологічні служби в Україні проводять дослідження в основному для політиків і політичних сил. І з огляду на те, що реформа азартних ігор у деякому сенсі розділила політичний ландшафт на якісь групи, ми вважаємо дуже правильно, щоб безпосередньо служби, які проводять дослідження для політиків, робили їх і для ринку, щоб згодом ми могли розраховувати на максимальну виваженість цих досліджень. Щоб у тих, хто просував ідею легального, прозорого, справедливого ринку, були цілком вагомі аргументи на підставі досліджень. Для того щоб доводити, що за правильного регулювання, правильного підходу азартні ігри – це сфера економіки і, ба більше, соціально-відповідальна сфера економіки.
У такий спосіб ми прибираємо аргумент якихось політичних сил, що дослідження були проведені, на їхній погляд, неналежним чином.
Л. Г.: Дійсно, ви говорите правильні речі, що після десяти років нелегального бізнесу до галузі склалося певне ставлення і, можливо, воно зміниться через якийсь час нормального легального оперування. Тому, напевно, є сенс уже зараз зробити якесь дослідження для того, щоб подивитися ситуацію в динаміці. Чи плануєте ви щось найближчим часом? Чи йдуть уже якісь конкретні розмови та дії в цьому напрямі?
В. З.: Насправді зараз усе впирається у фінансування. Щоб з’явилося фінансування, потрібно завершити раунд формування самої організації для того, щоб… умовно було коаліційне правління, а не тільки кілька організацій оплачували всю цю досить дорогу історію.
Але я думаю, що до осені ми вже побачимо результати першого такого дослідження, бо це одне з найбільш гарячих наших завдань. Насправді не тільки наших, а взагалі. Україні як державі, як суспільству, звісно ж, потрібно мати таку шкалу, щоб усе заміряти. І зокрема, державі та народним обранцям – для того, щоб розуміти, у якому все-таки напрямі рухається ця реформа та яке ставлення виборців до ухвалених ними рішень.
Але я б ще хотіла сказати, що ми будемо проводити не тільки такі дослідження. Окрім соціологічних замірів, які в інших державах проводяться громадськими організаціями, університетами та фінансуються в основному державою, ми як організація, що об’єднує бізнес, також плануємо проводити дослідження ринку, які дуже умовно можна поділити на три теми.
Перша тема – це внесок легальних операторів і супутніх підприємств, які не є операторами грального бізнесу, але перебувають на ринку, є сервісними компаніями, надають різні послуги, створюють продукти для гемблінгових операторів.
Нам також дуже важливо, щоб за такої довірчої комунікації з цими компаніями все-таки можна було з’ясувати та показати суспільству їхній внесок: створення робочих місць, ту кількість прямих і непрямих інвестицій, які вони зробили для того, щоб вести свою діяльність. Податки – це дуже важлива цифра, яку мають побачити й самі оператори, як вони здійснюють соціальну відповідальність. Крім того, люди, ЗМІ, широка громадськість теж мають знати. Бо у всіх країнах це те, чим може пишатися галузь.
І, на жаль, зараз немає інформації про те, а скільки все-таки робочих місць створила гральна індустрія, яка з 2009 року дуже сильно змінилася, здебільшого перейшла в Інтернет, багато компаній стали IT-компаніями та позиціонували себе так, але однаково вони перебувають на ринку. Цю фактичну картинку ринку ми хотіли б теж зібрати та надавати її як вільну інформацію для журналістів, широкої громадськості. Це та робота, яку ми проводитимемо.
Слідкуйте за новими випусками подкасту «Інсайдер UGW» на нашому сайті, YouTube-каналі, сторінках у соцмережах і завжди першими дізнавайтеся думку експертів про можливості та перспективи грального ринку України.