«Ми розуміємо, що з потрійним платежем за ліцензію жоден адекватний оператор не зайде на ринок» – радник заступника голови Офісу президента Борис Баум у подкасті «Інсайдер UGW»

Учасником нового випуску подкасту «Інсайдер UGW», у межах якого обговорюються особливості українського грального законодавства та перспективи гемблінг-ринку, став позаштатний радник заступника керівника Офісу президента України Борис Баум.
В інтерв’ю бренд-амбасадору Ukrainian Gaming Week 2021 Лаврентію Губіну експерт розповів про перші завдання грального регулятора та пояснив, за яким принципом відбуватиметься формування складу консультаційно-експертної ради Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей. Він уточнив, які правила оподаткування виграшів у гемблінг-закладах вважає найбільш прийнятними, а також висловив свою думку щодо того, чи будуть до кінця 2020 року видані перші ліцензії на ведення грального бізнесу в Україні.
Докладніше про теми, які обговорювалися в новому епізоді подкасту «Інсайдер UGW» – далі в інтерв’ю.
Інтерв’юер: Лаврентій Губін (Л. Г.)
Респондент: Борис Баум (Б. Б.)
Л. Г.: Нещодавно було оголошено про перший день роботи Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей. Вас часто представляють як людину, яка впритул займається новим гральним бізнесом, легалізацією гемблінг-діяльності в Україні, зокрема і формуванням регуляторного органу. Вам відомо, що зараз робить комісія, які її перші завдання, якою роботою вона займається?
Б. Б.: Дякую за схвальний відгук. Займається гральним бізнесом у нас уся країна. І, звісно, без президента та його команди, допомоги Кабміну й інших учасників нічого з цього не було б можливо. Втім, приймаю кредит за те, що був активним, може бути, тепловозом цього процесу.
Так, і справді, комісія розпочала свою роботу. Уже було проведено перші збори комітету. Це була така ініціація процесу. Там прийняли документи, які необхідні для подальшої роботи комісії. Також прийняли положення про апарат при комісії, без якого повноцінна діяльність органу буде неможливою та не можна буде найняти апарат, який має допомагати йому працювати. Було погоджено регламент і прийнято рішення про створення експертної ради, про яку всі говорять.
Я знаю, що комісія збиратиметься щотижня. Є така процедура…
Л. Г.: Розкажіть докладніше про консультаційно-експертну раду регуляторної комісії. Як її планують формувати та що вона робитиме?
Б. Б.: У законі прописано, що експертна рада працюватиме при комісії. Ідея цієї ради, як на мене, полягає в тому, що це справжній незалежний експертний орган для допомоги комісії, яку всі зараз вважають непрофесійною. Вона даватиме професійні поради. Але… ми ж розуміємо, що це складний процес.
Так, нам потрібні юристи, фахівці з роботи з законом, податками, технічними питаннями – це і є та експертна група. Ми не бачимо в експертній раді індивідуальних представників компаній. Так, там мають бути фахівці, які можуть дати експертизу ринку. Ми хочемо там бачити не одного гравця, якогось представника, наприклад, компанії Bet365. Ми хочемо там бачити асоціацію букмекерів, які могли б озвучити свою єдину позицію, донести, погодити та винести її на розгляд комісії, щоб надалі вона приймала якісь рішення, відображаючи волю та експертизу цілого напряму. Ось саме в цьому і є вся ідея.
Наскільки я знаю, до комісії в експертну раду на першому етапі увійдуть як мінімум 20 осіб. Я дуже сподіваюся, що там будуть юристи, технарі, IT-фахівці, податківці, члени комітету Верховної Ради, іноземні представники. У нас є запити. Якщо якась європейська спільна комісія захоче мати свого представника в раді, то ми з великим задоволенням їх туди запросимо.
Але ще раз хочу підкреслити. Дуже важливо, що експертна рада не створюється для гравців ринку й певних компаній. Вони мають представляти окремі напрями. У нас є ігрові автомати, онлайн-казино, букмекери, наземні казино, покер, B2B-сегмент, ми хотіли б бачити саме агрегаторів думок, а не якісь індивідуальні запити.
Л. Г.: Всіх цікавить питання оподаткування і, зокрема, оподаткування виграшів гравців. Як ви думаєте, чи є перспектива перегляду цього моменту в податковому законодавстві та чи розглядається взагалі це питання в доступній для огляду перспективі?
Б. Б.: Запитання хороше та актуальне. Зовсім недавно ми зустрічалися з членами податкового комітету. Позиція щодо цього така. На найближчій сесії Верховної Ради виноситимуться вже затверджені та погоджені комітетом на перше читання зміни до Податкового кодексу, про які всі чули. Сподіватимемося, що перше читання відбудеться успішно, бо нам потрібно дати якийсь індикатив ринку, як воно буде.
Але хочу ще раз підкреслити. Загалом я звертаюся все-таки до ринку, який хоче, щоб все це швидше запрацювало. У нас є розуміння, чому цей процес може якось тягнутися.
Перше – ми будемо наполягати, щоб не було податку на виграш. Водночас буде певний cap (межа) виграшу, з якого офіційно потім стягуватимуться податки. Тобто цей cap зараз розглядається в межах від $2000 до $3500. Понад цієї суми потрібно буде платити податки. У принципі, це нормальна європейська практика.
Щодо військового збору, ця історія є в Україні. Але ми теж просимо зрозуміти, як ці 1,5% можливо прибрати. У крайньому разі думатимемо, як це зробити. Проте це така велика проблема: чому якусь одну з індустрій мають звільняти від військового збору?
Л. Г.: Як ви гадаєте, ось ці оптимістичні прогнози, що перші ліцензії з’являться до нового року, усе ще можуть здійснитися? Є надія?
Б. Б.: Моя особиста думка, і вона обґрунтована, що це дійсно може статися. Точно можливо для land-based, для офлайну… В офлайн-сегменті всі правила зрозумілі. Учасники ринку розуміють свої ліцензійні платежі. Там немає ніякої прив’язки до онлайн-моніторингу та до потрійного платежу за ліцензію.
Я знаю, що оператори ігрових автоматів готові платити потрійну ліцензію, спокійно заходити на ринок. Їх це влаштовує. Наземні казино теж готові, у них позиція зрозуміла. В операторів приміщення готові, люди найняті. І в принципі, вони найбільше зацікавлені, щоб створювати робочі місця, вже заповнювати ці орендні площі та щоб уже почався якийсь рух. Я гадаю, що до 20 грудня ми точно зможемо запустити наземний бізнес.
З онлайном важче. З лотерейниками зрозуміла історія. Ми розуміємо, що з потрійним платежем за ліцензію жоден адекватний оператор не зайде на ринок. Але ми цей процес теж вирішуємо, у нас є свої плани.
Я дуже сподіваюся, що якраз експертна рада теж допоможе погодити деякі речі, бо зараз ми, окрім критики, нічого не чуємо. Ніяких конструктивних пропозицій немає. Окрім порожніх заяв, що «ви експертів не слухали». Але, з іншого боку, ніхто конструктивно нічого не розповідає. Є певний механізм, який потрібно всім проходити. Сподіваюся, що в експертній раді будуть якраз ті конструктивні та позитивні експерти, які нам скажуть: «Хлопці, не хвилюйтеся, ми все зробимо».
Тому впевнений, що наземний ринок запуститься. Ось впевнений-впевнений.
Так, безумовно, є один bottle neck: у нас 4 грудня закінчується публічне обговорення ліцензійних умов. І наш bottle neck – це, звісно, Кабмін. Він має прийняти ліцензійні умови. Але зараз уже ведеться активна робота. Мінфін надіслав свої пропозиції… Тому, якщо ми до 15 грудня погодимо в уряді ліцензійні умови, нам нічого не заважає видавати ліцензії навіть у паперовій формі.
Щоб не пропустити нові серії подкасту «Інсайдер UGW», слідкуйте за оновленнями в розділі «Новини» >>>